Πέλλα – Θεσσαλονίκη: Η Νέα Εποχή
Πέλλα – Θεσσαλονίκη: Η Νέα Εποχή των Μεταφορών Ξεκινά, Αλλά η Σιδηροδρομική Σύνδεση Έδεσσα-Γιαννιτσά Παραμένει περισσότερο επίκαιρο παρά ποτέ!!!
Γράφει ο Μίλτος Παπαδημητρίου
Ο «Δυτικός Προαστιακός» Φέρνει τη Σίνδο 12′ από το Κέντρο και το Μετρό – Επιτακτική Ανάγκη η Επέκταση Έδεσσα-Γιαννιτσά-Θεσσαλονίκη
Η Δυτική Θεσσαλονίκη Αλλάζει σελίδα – Η Πέλλα Απαιτεί τη Δική της Σύγχρονη Σιδηροδρομική Σύνδεση
Αλλαγή σελίδας στις συγκοινωνίες του δήμου Δέλτα φέρνει ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος, ο πρώτος κλάδος του οποίου αναμένεται να μπει στις ράγες στα μέσα του Νοεμβρίου συνδέοντας τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ) Θεσσαλονίκης με τον σταθμό της Σίνδου.
Η εξέλιξη αυτή, η οποία ικανοποιεί ένα διαχρονικό αίτημα της Δυτικής Θεσσαλονίκης, δημιουργεί άμεσες και σημαντικές ωφέλειες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις του Νομού Πέλλας. Η Σίνδος μετατρέπεται σε κρίσιμο συγκοινωνιακό κόμβο, προσφέροντας γρήγορη, ασφαλή και οικονομική πρόσβαση στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), τη Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙΠΕ) Σίνδου, και, μέσω του τερματικού σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στον ΝΣΣ, με όλο το πολεοδομικό συγκρότημα.
Ωστόσο, η δρομολόγηση αυτή αναδεικνύει ακόμα πιο έντονα την ανάγκη για την υλοποίηση του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης Έδεσσα – Θεσσαλονίκη μέσω Γιαννιτσών. Μια νέα γραμμή, η οποία θα διατρέχει το παραγωγικό κέντρο του Νομού Πέλλας (Γιαννιτσά), είναι στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Ο Πρώτος Κλάδος: ΝΣΣ – Σίνδος – ΔΙΠΑΕ & ΒΙΠΕ
Η πρώτη φάση του Δυτικού Προαστιακού αφορά τη λειτουργία της υπάρχουσας γραμμής του ΟΣΕ, όπου ήδη κινείται ο προαστιακός προς Λάρισα, με πύκνωση των δρομολογίων ανά μισή ώρα.
- Χρόνος και Κόστος: Η διαδρομή από τον ΝΣΣ μέχρι τη Σίνδο θα διαρκεί μόλις 12 λεπτά (χωρίς ενδιάμεση στάση), με κόστος εισιτηρίου ένα ευρώ.
- Εξυπηρέτηση Φοιτητών και Εργαζομένων:
- Οι φοιτητές του ΔΙΠΑΕ θα μετακινούνται δωρεάν από τον σταθμό της Σίνδου στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου με αρθρωτά λεωφορεία του ΟΑΣΘ, τα δρομολόγια των οποίων θα συνδέονται με το ωράριο των τρένων.
- Αντίστοιχη μέριμνα εξετάζεται και για τους χιλιάδες εργαζόμενους στη ΒΙΠΕ, για την εξυπηρέτηση των οποίων υπάρχει ήδη τοπική γραμμή.
- Συνδεσιμότητα: Η άμεση σύνδεση με τον ΝΣΣ και το Μετρό προσφέρει στους κατοίκους της Πέλλας τη δυνατότητα να φτάνουν γρήγορα και με ένα ενιαίο συγκοινωνιακό πλάνο στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης.
Ο Δήμος Δέλτα προχωρά παράλληλα σε βελτιωτικές παρεμβάσεις στον σταθμό της Σίνδου και σχεδιάζει τη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων και σταθμών ηλεκτρικών ποδηλάτων για την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας.
Ο Δεύτερος Κλάδος: Η Μεγάλη Αλλαγή στη Δυτική Θεσσαλονίκη
Οι μεγάλες αλλαγές στον συγκοινωνιακό χάρτη θα έρθουν με την ανάπτυξη του δεύτερου κλάδου, ενός έργου που αναμένεται να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του 2025 με τη μέθοδο μελέτης – κατασκευής.
Αυτός ο κλάδος θα ξεκινά από τον ΝΣΣ και θα ακολουθεί νέα διαδρομή προς Μενεμένη, οδό Επτανήσου και Κορδελιό, και από εκεί προς Διαβατά, Αγχιάλο και τη βόρεια είσοδο της ΒΙΠΕ, φτάνοντας έως τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα του δήμου Χαλκηδόνος.
- Κρίσιμη Στάση: Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη στάση της οδού Επτανήσου, η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να εξυπηρετήσει σημαντικό πληθυσμό του Κορδελιού και της ευρύτερης περιοχής, διευκολύνοντας την πρόσβαση στη ΒΙΠΕΘ, στο κέντρο της πόλης και στο μετρό.
- Συμμετοχή Τοπικής Αυτοδιοίκησης: Ο Δήμος Δέλτα ζητά να συμμετέχει στη διαβούλευση για τη χωροθέτηση των στάσεων, με βασικό κριτήριο την ύπαρξη επαρκούς χώρου για στάθμευση και απρόσκοπτη μετεπιβίβαση.
- Δημοτική Συγκοινωνία: Η Δήμαρχος Δέλτα, Γερακίνα Μπισμπινά, έχει δρομολογήσει σχέδιο για τη δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας για την καλύτερη σύνδεση της Σίνδου όχι μόνο με τον προαστιακό, αλλά και με τις υπόλοιπες δημοτικές ενότητες (π.χ. Σίνδος-Καλοχώρι), λύνοντας χρόνια προβλήματα τοπικών μετακινήσεων και εξυπηρετώντας τους μαθητές.
Το Μεγάλο “Αλλά”: Το Αίτημα της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Έδεσσα-Γιαννιτσά
Ενώ ο Δυτικός Προαστιακός αντιμετωπίζει τα προβλήματα της Δυτικής Θεσσαλονίκης, το κορυφαίο αίτημα των κατοίκων του Νομού Πέλλας για μια σύγχρονη σιδηροδρομική σύνδεση Έδεσσα – Γιαννιτσά – Θεσσαλονίκη παραμένει στο προσκήνιο, κρίσιμο για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Η υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή προς την Πέλλα (μέσω Πλατέος-Βέροιας) είναι χρονοβόρα και αφήνει εκτός δικτύου το πιο πυκνοκατοικημένο και παραγωγικό κομμάτι του νομού, τα Γιαννιτσά. Η πρόταση για νέα χάραξη (περίπου 70 χλμ.) μέσω Χαλκηδόνας – Πέλλας – Γιαννιτσών – Σκύδρας – Έδεσσας έχει μελετηθεί και προσφέρει σημαντικά οφέλη:
- Μείωση Χρόνου: Υπολογίζεται ότι ο χρόνος μετάβασης από την Έδεσσα στη Θεσσαλονίκη θα μειωθεί σημαντικά, με τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Σκύδρα να εκτιμάται σε περίπου 1 ώρα.
- Ανάπτυξη και Εξυπηρέτηση: Η νέα γραμμή θα εξυπηρετήσει το σύνολο σχεδόν του νομού, ενισχύοντας την πρόσβαση των αγροτικών προϊόντων και των επιχειρήσεων στο λιμάνι και τη ΒΙΠΕ, ενώ θα διευκολύνει τους χιλιάδες εργαζόμενους και επισκέπτες της Πέλλας προς τη Θεσσαλονίκη.
Συμπέρασμα: Ο Δυτικός Προαστιακός είναι το πρώτο βήμα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των πολιτών της Πέλλας στη Θεσσαλονίκη. Το δεύτερο, ουσιαστικό βήμα – η σιδηροδρομική σύνδεση μέσω Γιαννιτσών – είναι πλέον επιτακτική ανάγκη για να υπάρξει ισόρροπη ανάπτυξη και να ενσωματωθεί πλήρως ο Νομός Πέλλας στον μητροπολιτικό συγκοινωνιακό ιστό της Βόρειας Ελλάδας.
Πέλλα – Θεσσαλονίκη: Η Νέα Εποχή

