Μια σημαντική ημέρα για τη σχέση κράτους-πολίτη ξημερώνει, καθώς την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους πολίτες να αξιολογούν άμεσα τις δημόσιες υπηρεσίες. Η πρωτοβουλία, που είχε προαναγγελθεί πριν από περίπου ένα μήνα σε σύσκεψη του Πρωθυπουργού με την ηγεσία των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα εργαλείο ανατροφοδότησης για τη βελτίωση της λειτουργίας καίριων κρατικών φορέων και υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης.
Ο Υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, μιλώντας χθες στην ΕΡΤ, έδωσε το χρονοδιάγραμμα εκκίνησης της πλατφόρμας: «Καλώς εχόντων των πραγμάτων την επόμενη Τρίτη, άντε Τετάρτη θα ανοίξει η πλατφόρμα που θα μπορούν σχεδόν 5 εκατ. πολίτες, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας και είναι κάτοικοι της Ελλάδας, να απαντήσουν σε περίπου 40 – 50 ερωτήσεις».
Μέσω της πλατφόρμας, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών. Όπως εξήγησε ο κ. Λιβάνιος, αυτό περιλαμβάνει υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης όπως ο ΕΦΚΑ, η ΔΥΠΑ και η ΑΑΔΕ, τις ψηφιακές τους υπηρεσίες, το gov.gr (π.χ., υπεύθυνη δήλωση, αθλητικά εισιτήρια), καθώς και περίπου 30-35 αρμοδιότητες της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως η καθαριότητα, το πράσινο και η κατάσταση των παιδικών χαρών.
Η διαδικασία αξιολόγησης θα είναι απλή και άμεση. Οι πολίτες θα εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα βαθμολογούν τις υπηρεσίες με μια κλίμακα από το 1 έως το 10. Επιπλέον, θα υπάρχουν δύο πεδία για γραπτές παρατηρήσεις. Στο πρώτο, οι πολίτες θα μπορούν να καταθέσουν μια γενική παρατήρηση προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ στο δεύτερο θα μπορούν να προτείνουν τρόπους απλούστευσης και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας της διαδικασίας, η σύνδεση στην πλατφόρμα θα γίνεται μία φορά με τους προσωπικούς κωδικούς του πολίτη. «Είναι μία έρευνα που πρέπει να ξέρουμε ότι ο καθένας θα ψηφίσει μία φορά και όχι άπειρες φορές. Από εκεί και πέρα θα διαχωρίζονται οι απαντήσεις από το φυσικό πρόσωπο και θα συλλέγονται αθροιστικά και θα επεξεργάζονται σαν μία μεγάλη δημοσκόπηση που αφορά την καθημερινότητα», τόνισε ο Υπουργός.
Ένα σημαντικό στοιχείο της πρωτοβουλίας είναι η διαφάνεια. Τα συγκεντρωτικά στοιχεία των αξιολογήσεων θα είναι δημόσια προσβάσιμα, επιτρέποντας τόσο στους πολίτες όσο και στις ίδιες τις υπηρεσίες και τους ΟΤΑ να γνωρίζουν την βαθμολογία που έλαβαν.
Η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται δύο φορές τον χρόνο, κατά τις περιόδους Απριλίου-Μαΐου και Οκτωβρίου-Νοεμβρίου. Η πλατφόρμα θα παραμένει ανοιχτή για περίπου δύο εβδομάδες, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθεί επεξεργασία των δεδομένων. «Δύο φορές τον χρόνο οι πολίτες θα μπορούν να τα αξιολογούν και αυτό θα μας δώσει και συγκριτικά στοιχεία. Αν για παράδειγμα μια υπηρεσία με άριστα το 10 παίρνει 5,3 και το επόμενο εξάμηνο παίρνει 5,7, σημαίνει ότι έχουν γίνει βελτιωτικές κινήσεις», εξήγησε ο κ. Λιβάνιος, υπογραμμίζοντας τη σημασία της επαναλαμβανόμενης διαδικασίας για την παρακολούθηση της προόδου.
Η έναρξη της αξιολόγησης του Δημοσίου από τους πολίτες σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στην προσπάθεια για ένα πιο αποτελεσματικό και φιλικό προς τον πολίτη δημόσιο τομέα. Μένει να φανεί στην πράξη πώς τα αποτελέσματα αυτής της πρωτοβουλίας θα αξιοποιηθούν για την ουσιαστική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

