Δύο χρόνια μετά την τραγωδία στα Τέμπη, ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραμένει σε κατάσταση στασιμότητας, με τα έργα αναβάθμισης να εκτελούνται με αργούς ρυθμούς. Το δίκτυο στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να λειτουργεί με προβλήματα μετά τις ζημιές από την κακοκαιρία Ντάνιελ, χωρίς τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση σε μήκος 100 χιλιομέτρων. Η αποκατάσταση, που αρχικά είχε προγραμματιστεί για το τέλος του 2025, έχει μετατεθεί για το τέλος του 2026.
Οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο επισημαίνουν τα κυριότερα προβλήματα:
- Απουσία συστημάτων ασφαλείας: Στο τμήμα από τον Άγιο Στέφανο μέχρι τη Λάρισα δεν έχει γίνει καμία βελτίωση στα συστήματα ασφαλείας από τον Σεπτέμβριο του 2023. Μετά τον Ντάνιελ, η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση αχρηστεύτηκαν σε ένα μήκος 100 χλμ. και δεν έχουν αποκατασταθεί. Η κυκλοφορία γίνεται σε μονή γραμμή και με χαμηλές ταχύτητες, με αποτέλεσμα το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη να διαρκεί πέντε ώρες.
- Απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό: Το τροχαίο υλικό είναι τριακονταετίας και οι τεχνικοί καλούνται να επιδιορθώνουν βλάβες με πατέντες λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.
- Σιδηροδρομικά αποκομμένες περιοχές: Η Φλώρινα, η Δράμα, η Ξάνθη και η Αλεξανδρούπολη είναι σιδηροδρομικά αποκομμένες λόγω προβλημάτων στις υποδομές, όπως η ελλιπής κάλυψη επικοινωνιών, το ανεπαρκές προσωπικό και τα προβλήματα στη ραδιοκάλυψη.
- Ελλείψεις προσωπικού: Υπάρχουν μεγάλα οργανικά κενά στο μόνιμο προσωπικό του σιδηροδρόμου, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν λόγω συντάξεων.
Επιπλέον, υπάρχει ανάγκη για ίδρυση «σιδηροδρομικής αστυνομίας» για την αντιμετώπιση κλοπών και φθορών στους σταθμούς και στις γραμμές, καθώς και για την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών, όπως η ρίψη πετρών σε τρένα.
Συνολικά, η κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου παραμένει προβληματική, με σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των μεταφορών.

