Σχολεία με… λουκέτα, χωριά φάντασμα
Ακόμη 26 νηπιαγωγεία και δημοτικά κλείνουν φέτος στην Πέλλα – Ένας κατάλογος ντροπής για την ύπαιθρο
Κάθε νέα χρονιά, η Πέλλα μετράει και λιγότερα κουδούνια να χτυπούν στις σχολικές αίθουσες. Φέτος, ο κατάλογος είναι ακόμη πιο μακρύς και ηχηρός: 26 Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης τίθενται σε αναστολή λειτουργίας, προσθέτοντας το δικό τους όνομα σε μια μακρά λίστα εγκατάλειψης. Το φαινόμενο, που αφορά τόσο τις πόλεις όσο και τα χωριά της περιοχής, αποτελεί την πιο ζωντανή απόδειξη του δημογραφικού προβλήματος που πλήττει την Ελλάδα και, ιδιαίτερα, την περιφέρεια. Η «αιμορραγία» του πληθυσμού από την ύπαιθρο, η οποία ζει την απόλυτη ερημοποίηση, αποτυπώνεται με τον πιο σκληρό τρόπο στο κλείσιμο των σχολείων. Δυστυχώς, η πολιτεία επιλέγει μια πολιτική εγκατάλειψης, με αποτέλεσμα το μέλλον των κατοίκων της Πέλλας να διαγράφεται ολοένα και πιο δυσοίωνο.
Η «μαύρη» λίστα της ερημοποίησης
Η κατάσταση είναι δραματική. Συνολικά 26 σχολεία, 8 Δημοτικά και 18 Νηπιαγωγεία, μπαίνουν φέτος σε αναστολή λειτουργίας, κάποια για πρώτη φορά και κάποια άλλα για πολλά συναπτά έτη. Αυτό δεν είναι απλά ένα στατιστικό στοιχείο, είναι η ζωντανή εικόνα μιας κοινωνίας που μαραζώνει.
Δημοτικά Σχολεία:
- Δημοτικό Δωροθέας: Με μηδενικό αριθμό μαθητών, βρίσκεται σε αναστολή λειτουργίας για 5η συνεχή χρονιά. Μια ένδειξη της πλήρους ερημοποίησης του χωριού, όπου η ελπίδα για επιστροφή νέων οικογενειών μοιάζει με μακρινό όνειρο.
- Δημοτικό Σωτήρας: Παρά τον μικρό αριθμό μαθητών, δεν κατάφερε να επιβιώσει και παραμένει σε αναστολή λειτουργίας για 8η συνεχή χρονιά.
- Δημοτικό Τριφυλλίου: Μηδενικός αριθμός μαθητών, σε αναστολή για 5η συνεχή χρονιά.
- Ειδικό Δημοτικό Σκύδρας: Μια ειδική περίπτωση, καθώς βρίσκεται σε αναστολή από την ίδρυσή του λόγω έλλειψης διδακτηρίου, υπογραμμίζοντας τις χρόνιες αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού.
- Δημοτικό Ζερβής: Μικρός αριθμός μαθητών, σε αναστολή για 3η συνεχή χρονιά.
- Δημοτικό Νησίου: Μικρός αριθμός μαθητών, σε αναστολή για 3η συνεχή χρονιά.
- Δημοτικό Κάτω Γραμματικού: Μικρός αριθμός μαθητών, σε αναστολή για 1ο έτος.
- Δημοτικό Κωνσταντίας: Μικρός αριθμός μαθητών.
Νηπιαγωγεία:
- Νηπιαγωγείο Αλώρου: Σε αναστολή για 7η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Γυψοχωρίου: Η πιο παλιά περίπτωση, σε αναστολή για 11η συνεχή χρονιά, ένα θλιβερό ρεκόρ που αποτυπώνει την διαχρονική εγκατάλειψη της περιοχής.
- Νηπιαγωγείο Ζερβής: Σε αναστολή για 7η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Θεοδωρακειού: Σε αναστολή για 8η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Νησίου: Σε αναστολή για 5η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Τριφυλλίου: Σε αναστολή για 8η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Υδραίας: Σε αναστολή για 5η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Φιλώτειας: Σε αναστολή για 5η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Φούστανης: Σε αναστολή για 7η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Μεγαπλατάνου: Σε αναστολή για 3η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Πιπεριάς: Σε αναστολή για 3η συνεχή χρονιά.
- Νηπιαγωγείο Καρυδιάς: Σε αναστολή για 3η συνεχή χρονιά.
- Ειδικό Νηπιαγωγείο Αριδαίας: Σε αναστολή για πάνω από 10 χρόνια.
- Νηπιαγωγείο Ραχώνας: Σε αναστολή για 1ο έτος.
- Νηπιαγωγείο Κωνσταντίας: Σε αναστολή για 1ο έτος.
- Νηπιαγωγείο Δάφνης: Σε αναστολή για 1ο έτος.
- Νηπιαγωγείο Δωροθέας: Σε αναστολή για 1ο έτος.
- Νηπιαγωγείο Περαίας: Μικρός αριθμός μαθητών.
Το πρόβλημα της Κεντρικής Μακεδονίας
Το πρόβλημα, όμως, δεν περιορίζεται μόνο στην Πέλλα. Έχει λάβει διαστάσεις σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία, όπου 133 σχολεία δεν θα ανοίξουν φέτος, εκ των οποίων 41 Δημοτικά Σχολεία και 92 Νηπιαγωγεία. Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει επίσης σοβαρό πρόβλημα, με 51 σχολεία να παραμένουν κλειστά, 22 από τα οποία είναι νηπιαγωγεία στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Τα στοιχεία αυτά δεν είναι απλώς αριθμοί, αλλά η απόλυτη επιβεβαίωση μιας εθνικής αιμορραγίας.
Διορισμοί εκπαιδευτικών και η άλλη πλευρά του νομίσματος
Την ίδια στιγμή που τα σχολεία κλείνουν, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι 8.823 εκπαιδευτικοί διορίζονται μόνιμα φέτος σε κενές οργανικές θέσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Γενικής Εκπαίδευσης και Μουσικών Σχολείων σε όλη τη χώρα. Ένας μεγάλος αριθμός νέων εκπαιδευτικών θα έρθει και στην Πέλλα. Μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, αναμένεται η τοποθέτηση και πολλών αναπληρωτών, ώστε μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου να είναι τα σχολεία πλήρως στελεχωμένα με διδακτικό προσωπικό. Ωστόσο, η στελέχωση δεν λύνει το δημογραφικό πρόβλημα, ούτε αναστρέφει την πορεία ερημοποίησης. Μπορεί οι διορισμοί να είναι πολλοί, αλλά πόσο θα μείνουν σε ένα χωριό χωρίς μαθητές και χωρίς προοπτικές;
Η πολιτική της εγκατάλειψης
Το κλείσιμο των σχολείων είναι η πιο τραγική απόδειξη της πολιτικής εγκατάλειψης που βιώνουν οι κάτοικοι της Πέλλας. Η αναστολή της λειτουργίας των σχολικών μονάδων δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά μέρος ενός ευρύτερου προβλήματος. Χωριά ερημώνουν, περιουσίες και φυσικό περιβάλλον αφήνονται στην τύχη τους, ενώ η κυβέρνηση δείχνει να έχει άλλες προτεραιότητες. Η στάση αυτή αποτυπώνεται καθαρά και σε άλλα επίπεδα διακυβέρνησης. Το μοντέλο ανάπτυξης, όπως περιγράφεται, φαίνεται να εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα, αφήνοντας την πραγματική κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη στο περιθώριο.
Το μέλλον των κατοίκων της Πέλλας διαγράφεται ολοένα και πιο δυσοίωνο. Τα κλειστά σχολεία δεν είναι απλά κτίρια, είναι σύμβολα μιας κοινωνίας που σβήνει. Και η ευθύνη βαραίνει την πολιτεία που αφήνει την ύπαιθρο στην τύχη της, μετατρέποντάς την σε τόπο με φαντάσματα. Η δημογραφική κατάρρευση της ελληνικής περιφέρειας δεν είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει τυχαία. Είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής απουσίας ενός ολιστικού σχεδίου ανάπτυξης, που θα κρατούσε ζωντανές τις κοινότητες και θα έδινε κίνητρα στους νέους να παραμείνουν στον τόπο τους.
Σχολεία με… λουκέτα, χωριά φάντασμα

