Στροφή στον Παγκόσμιο Τουρισμό
Ο ελληνικός τουρισμός, ένας από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής οικονομίας, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια νέα πρόκληση: την αλλαγή των γεωπολιτικών ισορροπιών στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τις συνέπειές τους στις παραδοσιακές αγορές. Ειδικά για περιοχές που είχαν αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς με συγκεκριμένες χώρες, όπως ο Νομός Πέλλας και τα περίφημα Λουτρά Πόζαρ με το Ισραήλ, η ανάγκη για προσαρμογή και αναζήτηση νέων κατευθύνσεων είναι επιτακτική. Παράλληλα, εν μέσω αυτής της μεταβατικής περιόδου, εκδηλώσεις όπως το Φεστιβάλ Πόζαρ αποδεικνύουν τη δυναμική των τοπικών κοινωνιών να προσφέρουν ποιοτικές εμπειρίες και να διατηρούν ζωντανό το τουριστικό ενδιαφέρον.
Στροφή στον Παγκόσμιο Τουρισμό
Η Εποχή της Αβεβαιότητας και οι Επιπτώσεις στον Τουρισμό
Το καλοκαίρι του 2025 βρίσκει τους επαγγελματίες του τουρισμού σε όλη τη χώρα, και ιδιαίτερα στην Πέλλα, σε μια κατάσταση συγκρατημένης αισιοδοξίας. Αν και βρισκόμαστε στην «καρδιά» της τουριστικής σεζόν, η κίνηση δεν έχει ακόμη φτάσει στα επιθυμητά επίπεδα. Αυτή η συγκράτηση οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων: αρχικά, το γενικότερο «μούδιασμα» στα περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά, τα οποία, λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας, έχουν βάλει «κόφτη» στις διακοπές τους, επηρεάζοντας αρνητικά την εσωτερική τουριστική ζήτηση.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη πρόκληση προέρχεται από την γεωπολιτική αστάθεια στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η εμπόλεμη κατάσταση στην περιοχή έχει άμεσες και σημαντικές επιπτώσεις στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί παραδοσιακά δημοφιλή προορισμό για τους τουρίστες από το Ισραήλ. Για τον Νομό Πέλλας, και ειδικότερα για την περιοχή των Λουτρών Πόζαρ, η απώλεια των Ισραηλινών επισκεπτών είναι ένα σοβαρό πλήγμα. Τα Λουτρά Πόζαρ υποδέχονταν κάθε χρόνο μεγάλο αριθμό επισκεπτών από το Ισραήλ, οι οποίοι έδειχναν ιδιαίτερη προτίμηση στα ιαματικά νερά και τη φυσική ομορφιά της περιοχής. Ακόμη και άλλες περιοχές της Πέλλας, όπως ο γραφικός Παλαιός Άγιος Αθανάσιος, είχαν μπει δυναμικά στην ισραηλινή αγορά, προσελκύοντας τουρίστες με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και τις ευκαιρίες για χειμερινό τουρισμό.
Τα δεδομένα, λόγω της συνεχιζόμενης εμπόλεμης κατάστασης, άλλαξαν άρδην. Η ακύρωση κρατήσεων και η γενικότερη αποθάρρυνση για ταξίδια σε μια περιοχή που βρίσκεται κοντά σε ζώνες κρίσης, έχουν αφήσει ένα σημαντικό κενό. Η χώρα μας, και κατ’ επέκταση οι τοπικές κοινωνίες όπως αυτή της Πέλλας, πρέπει να είναι έτοιμες να ισοσκελίσουν αυτές τις απώλειες, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε νέες τουριστικές αγορές.
Στροφή σε Νέες Αγορές: Ιαπωνία, Ινδία, ΗΠΑ στο Επίκεντρο
Σε αυτό το πλαίσιο, η Υφυπουργός Τουρισμού, Άννα Καραμανλή, έδωσε το στίγμα της στρατηγικής που ακολουθεί το Υπουργείο. Μιλώντας στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ), τόνισε ότι γίνονται στοχευμένες κινήσεις από την ελληνική πλευρά για προσέλκυση τουριστών από νέες αγορές. Ειδική αναφορά έγινε σε χώρες όπως η Ιαπωνία και η Ινδία, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι προσπάθειες για αύξηση των επισκεπτών από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Η Υφυπουργός σημείωσε με έμφαση ότι «η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι είναι ανθεκτική και μπορεί να διαχειρίζεται τις κρίσεις». Αυτή η δήλωση αντανακλά την πεποίθηση ότι, παρά τις δυσκολίες, η χώρα διαθέτει τους μηχανισμούς και την ικανότητα να προσαρμοστεί και να ανακάμψει. Η διαφοροποίηση των πηγών προέλευσης των τουριστών είναι πλέον όχι απλώς μια επιλογή, αλλά μια επιτακτική ανάγκη για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του τουριστικού κλάδου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι εδώ και αρκετό καιρό έχει γίνει άνοιγμα προς την ινδική αγορά, όχι μόνο σε τουριστικό επίπεδο, αλλά και σε κινηματογραφικό. Παραγωγοί του Bollywood έχουν επιλέξει την Ελλάδα, και συγκεκριμένα την περιοχή της Ηπείρου, για γυρίσματα ταινιών, μένοντας ενθουσιασμένοι από τις φυσικές ομορφιές του τόπου. Αυτό αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για την προβολή της χώρας μας σε ένα τεράστιο κοινό και τη δημιουργία θετικού κλίματος για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Η Ινδία, με τον αυξανόμενο αριθμό των μεσαίων και ανώτερων εισοδημάτων, αντιπροσωπεύει μια αγορά με τεράστιες δυνατότητες για τον ελληνικό τουρισμό, ειδικά για τους προορισμούς που μπορούν να προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες και φυσική ομορφιά, όπως τα Λουτρά Πόζαρ και οι γύρω περιοχές.
Αισιόδοξα Στοιχεία και Στόχοι για το Μέλλον
Παρά τις προκλήσεις, η Υφυπουργός Άννα Καραμανλή παρουσίασε και αισιόδοξα στοιχεία σχετικά με τη γενικότερη πορεία του τουρισμού στη χώρα μας. Στη συνεδρίαση του ΕΕΑ, αναφέρθηκε στην ήδη καταγεγραμμένη αύξηση κατά 10,6% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις και 9,8% αύξηση στην επιβατική κίνηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Αυτά τα στοιχεία προκαλούν αισιοδοξία για τη συνεισφορά του τουρισμού στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της χώρας.
Όπως τόνισε η Υφυπουργός, στρατηγικός στόχος παραμένει η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ένα πάγιο αίτημα του κλάδου, που θα επιτρέψει την πιο ομοιόμορφη κατανομή των εσόδων και της απασχόλησης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Επίσης, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι της τουριστικής εκπαίδευσης και στις Σχολές που λειτουργούν, καθώς και σε αυτό της βιώσιμης ανάπτυξης. Υπογράμμισε τις κυκλικές μορφές τουρισμού, οι οποίες, όπως είπε, «θα δώσουν ζωή στις τοπικές οικονομίες». Οι κυκλικές μορφές τουρισμού περιλαμβάνουν την προώθηση τοπικών προϊόντων, την ενίσχυση της τοπικής γαστρονομίας, την ανάδειξη πολιτιστικών διαδρομών και την εμπλοκή των τοπικών κοινοτήτων στην τουριστική αλυσίδα, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και διατηρώντας την αυθεντικότητα του προορισμού.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΕΕΑ, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, ανέφερε ότι το μεγάλο στοίχημα είναι η αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό. «Να προσελκύουμε δηλαδή επισκέπτες σχετικά υψηλής οικονομικής δυνατότητας που θα μπορούν μέσω των αγορών που θα κάνουν να στηρίζουν περισσότερο τις τοπικές οικονομίες και τελικά να αυξήσουν τα δημόσια έσοδα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηθεοδοσίου. Η προσέλκυση τουριστών με υψηλότερη κατά κεφαλήν δαπάνη είναι κρίσιμη για την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και τη μεγιστοποίηση των οικονομικών οφελών για τη χώρα.
Φεστιβάλ Πόζαρ: Η Καρδιά του Καλοκαιριού Χτυπά στα Λουτρά!
Εν μέσω των προκλήσεων και των στρατηγικών αναπροσαρμογών, η δυναμική των τοπικών εκδηλώσεων αναδεικνύεται ως καθοριστικός παράγοντας για τη διατήρηση του τουριστικού ενδιαφέροντος. Το Φεστιβάλ Πόζαρ αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα αυτής της δυναμικής. Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται το Φεστιβάλ, με τη δεύτερη ημέρα να βρίσκει τα Λουτρά από νωρίς το απόγευμα γεμάτα με κόσμο, ζωντάνια και καλοκαιρινό παλμό.
Από το πρωί, επισκέπτες από όλη την Ελλάδα καταφθάνουν στον χώρο για να απολαύσουν τις μουσικές δράσεις, τη φύση και τη μοναδική εμπειρία των ιαματικών πηγών. Η σημερινή προσέλευση επιβεβαιώνει τη δυναμική του φεστιβάλ, το οποίο πλέον αποτελεί σταθερό και δυναμικό θεσμό για την περιοχή. Η ενέργεια των επισκεπτών, το φυσικό τοπίο και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις συνθέτουν ένα σκηνικό που αναδεικνύει τα Λουτρά Πόζαρ ως σημείο αναφοράς για το καλοκαίρι στην Κεντρική Μακεδονία. Οι επισκέπτες, κυρίως άτομα νεαρής ηλικίας, που συνεχώς αυξάνονται, έχουν γεμίσει τον χώρο με θετική διάθεση και ανυπομονησία για τα αποψινά lives, και αυτό μόλις στη δεύτερη ημέρα του φεστιβάλ!
Το Φεστιβάλ Πόζαρ δεν είναι απλώς ένα πολιτιστικό γεγονός, αλλά μία εμπειρία που ενώνει ανθρώπους, δημιουργώντας αξέχαστες στιγμές. Η επιτυχία του Φεστιβάλ Πόζαρ, παρά τις γενικότερες συγκρατημένες τάσεις, δείχνει ότι οι ποιοτικές εκδηλώσεις, σε συνδυασμό με τη μοναδικότητα ενός προορισμού όπως τα ιαματικά Λουτρά, μπορούν να λειτουργήσουν ως μαγνήτης για τους επισκέπτες, ανεξαρτήτως των ευρύτερων γεωπολιτικών εξελίξεων.
Προκλήσεις και Ευκαιρίες για την Πέλλα και τον Ελληνικό Τουρισμό
Η απώλεια ενός σημαντικού τμήματος τουριστών από μια συγκεκριμένη αγορά, όπως αυτή του Ισραήλ για την Πέλλα, αναδεικνύει την ανάγκη για στρατηγικό σχεδιασμό και διαφοροποίηση. Η στροφή σε νέες αγορές, όπως η Ινδία και η Ιαπωνία, απαιτεί όχι μόνο ενέργειες προβολής, αλλά και την προσαρμογή του τουριστικού προϊόντος στις ανάγκες και τις προσδοκίες αυτών των επισκεπτών. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη δημιουργία ειδικών πακέτων, την προώθηση συγκεκριμένων θεματικών μορφών τουρισμού (π.χ. ιαματικός τουρισμός, πολιτιστικός τουρισμός, αγροτουρισμός) και την ενίσχυση της συνδεσιμότητας.
Για τα Λουτρά Πόζαρ, η προσαρμογή αυτή μπορεί να σημαίνει την ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στα μοναδικά τους χαρακτηριστικά: τα ιαματικά νερά, τη φυσική ομορφιά, τις δραστηριότητες στη φύση (πεζοπορία, ορειβασία) και την προώθηση των τοπικών προϊόντων. Η επιτυχία του Φεστιβάλ Πόζαρ δείχνει ότι η περιοχή έχει τη δυναμική να προσελκύσει ένα ευρύ φάσμα επισκεπτών, και η ενίσχυση τέτοιων εκδηλώσεων μπορεί να συμβάλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην προσέλκυση νέων κοινών.
Συνολικά, η κατάσταση στον ελληνικό τουρισμό, και ειδικότερα στην Πέλλα, αποτελεί ένα παράδειγμα της ανθεκτικότητας και της προσαρμοστικότητας που απαιτούνται σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο χάρτη. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις αναγκάζουν σε επανεξέταση στρατηγικών, αλλά ταυτόχρονα δημιουργούν και νέες ευκαιρίες. Με στοχευμένες ενέργειες, συνεργασίες και την ανάδειξη των μοναδικών πλεονεκτημάτων κάθε προορισμού, ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να διατηρήσει και να ενισχύσει τη θέση του ως ένας από τους κορυφαίους παγκόσμιους προορισμούς, μετατρέποντας τις προκλήσεις σε μοχλό ανάπτυξης. Η Πέλλα, με τα Λουτρά Πόζαρ στο επίκεντρο, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της προσπάθειας, στρέφοντας το βλέμμα της προς ένα πιο πολυδιάστατο και ανθεκτικό τουριστικό μέλλον.
Στροφή στον Παγκόσμιο Τουρισμό