Η οδύσσεια ενός έργου
Η υπογραφή της σύμβασης, το μεγάλο στοίχημα για την ανάπτυξη της Πέλλας
Η Πέλλα βρίσκεται σε αναμονή. Ένα όραμα δεκαετιών, ένας δρόμος που θα ενώσει τη Θεσσαλονίκη με την καρδιά της Μακεδονίας, φαίνεται να παίρνει σάρκα και οστά. Ο λόγος για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, ένα έργο-σταθμός που αναμένεται να αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών και να δώσει νέα ώθηση στην οικονομία και την καθημερινότητα των κατοίκων της περιοχής. Με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει το πράσινο φως για την τελική αναμέτρηση, αυτήν που θα κρίνει τον ανάδοχο ενός από τα μεγαλύτερα ΣΔΙΤ της χώρας. Οι τρεις μεγάλοι όμιλοι που έφτασαν ως εδώ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και AVAX, ετοιμάζονται για την τελική προσφορά, η οποία θα καθορίσει ποιος θα αναλάβει να υλοποιήσει το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα.
Το χρονικό ενός μεγάλου διαγωνισμού
Η ιστορία του έργου είναι μακρά και γεμάτη ανατροπές. Πριν από αρκετά χρόνια, η ανάγκη για έναν σύγχρονο, ασφαλή και γρήγορο δρόμο που θα συνδέει την Πρωτεύουσα της Μακεδονίας με την Έδεσσα ήταν κάτι παραπάνω από επιτακτική. Η υπάρχουσα οδική υποδομή, με τις στενές και επικίνδυνες στροφές, τις συχνές διασταυρώσεις και τις υψηλές κυκλοφοριακές φορτίσεις, αποτελούσε τροχοπέδη για την ανάπτυξη και πηγή κινδύνων για τους χρήστες.
Η ιδέα της κατασκευής ενός νέου, σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου άρχισε να ωριμάζει. Μετά από πολυετείς μελέτες και διαβουλεύσεις, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε την λύση της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), έναν τρόπο χρηματοδότησης και υλοποίησης έργων που έχει αποδειχθεί αποτελεσματικός σε άλλα μεγάλα projects της χώρας, όπως το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης ή ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη.
Στις 5 Δεκεμβρίου 2022, τέσσερις μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι κατέθεσαν τις προσφορές τους για την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Επρόκειτο για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ και AVAX. Μετά από ενδελεχή αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών τους φακέλων, το Υπουργείο αποφάσισε να προχωρήσει στην επόμενη φάση με τρία από τα αρχικά σχήματα, αφήνοντας εκτός την ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Αυτό ήταν ένα σημαντικό βήμα, καθώς ο κύκλος των υποψήφιων αναδόχων έκλεισε, οδηγώντας στην τελική ευθεία του διαγωνισμού.
Η αναμονή για τον ανάδοχο του 2026
Το μεγάλο ερώτημα που πλανάται στην Πέλλα και σε όλη την Κεντρική Μακεδονία είναι πότε επιτέλους θα ξεκινήσουν τα έργα. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών, η διαδικασία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Με την ολοκλήρωση της β’ φάσης, το επόμενο βήμα είναι ο ορισμός της ημερομηνίας για την υποβολή των τελικών δεσμευτικών προσφορών από τους τρεις υποψήφιους αναδόχους.
Αν όλα κυλήσουν ομαλά, χωρίς καθυστερήσεις ή απρόβλεπτα, ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2026. Η υπογραφή της σύμβασης θα σημάνει την επίσημη έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου, που έχει οριστεί σε 4 χρόνια. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η μακρά περίοδος λειτουργίας και συντήρησης του δρόμου, η οποία θα διαρκέσει 26 χρόνια, με το συνολικό διάστημα της σύμβασης να φτάνει τα 30 χρόνια.
Η τελική ευθεία για την ανάθεση του έργου έχει μεγάλη σημασία για την τοπική κοινωνία. Η Πέλλα και οι γύρω περιοχές θα αποκτήσουν επιτέλους τον δρόμο που τους αξίζει, έναν δρόμο που θα βελτιώσει δραστικά τις συνθήκες μετακίνησης, θα μειώσει τα τροχαία ατυχήματα και θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Το προφίλ ενός μεγάλου έργου
Ο άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα που υλοποιούνται αυτή την περίοδο. Το συνολικό κόστος, με ΦΠΑ, φτάνει τα 444,91 εκατ. ευρώ, καθιστώντας το το δεύτερο μεγαλύτερο οδικό ΣΔΙΤ της χώρας μετά το flyover.
Το έργο περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα παρεμβάσεων που θα μεταμορφώσουν την υφιστάμενη οδική υποδομή. Ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης που θα αναδειχθεί από τον διαγωνισμό θα αναλάβει την εκπόνηση όλων των απαραίτητων μελετών, την κατασκευή των έργων, τη χρηματοδότηση και τη συντήρηση-λειτουργία του οδικού άξονα για 30 χρόνια.
Η αναβάθμιση του δρόμου χωρίζεται σε πέντε βασικά τμήματα:
- Παράκαμψη Χαλκηδόνας: Ένα τμήμα νέας χάραξης, μήκους 6,34 χλμ., που θα παρακάμπτει την Χαλκηδόνα, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο μετακίνησης.
- Παράκαμψη Πελλαίας Χώρας: Ένα ήδη κατασκευασμένο τμήμα του δρόμου, το οποίο θα ενσωματωθεί στον νέο άξονα.
- Παράκαμψη Γιαννιτσών: Το τμήμα αυτό προβλέπει την κατασκευή παράπλευρων οδών, γεφυρών, ανισόπεδων και ισόπεδων κόμβων, καθώς και λοιπών τεχνικών έργων, συνολικού μήκους 14 χλμ. περίπου. Θα συμβάλει στην απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων και στην αποσυμφόρηση της πόλης των Γιαννιτσών.
- Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: Ένα ακόμα τμήμα του δρόμου που έχει ήδη κατασκευαστεί, το οποίο θα ενσωματωθεί στον νέο άξονα.
- Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα: Νέα χάραξη του δρόμου, με παράπλευρες οδούς, που θα συνδέσει το Μαυροβούνι με την Έδεσσα, επιλύοντας ένα χρόνιο πρόβλημα.
Η οδύσσεια ενός έργου
Η αναβάθμιση της ζωής και της οικονομίας
Η σημασία του έργου είναι πολλαπλή. Ο νέος άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα θα φέρει πιο κοντά τις δύο πόλεις, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο μετακίνησης και καθιστώντας την καθημερινότητα των κατοίκων πιο εύκολη και ασφαλή. Ο δρόμος θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της Πέλλας, καθώς θα διευκολύνει τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων και θα τονώσει τον τουρισμό.
Επιπλέον, το έργο θα έχει θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, καθώς η νέα χάραξη θα μειώσει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές ρύπων, ενώ η κατασκευή του θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
Η Πέλλα περιμένει με αγωνία την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την υπογραφή της σύμβασης. Το 2026 είναι η χρονιά που το όραμα θα γίνει πραγματικότητα. Η επιλογή του αναδόχου θα ανοίξει τον δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον, όπου οι κάτοικοι της περιοχής θα μπορούν να ταξιδεύουν με ασφάλεια και ταχύτητα, ενώ η οικονομία της περιοχής θα λάβει τη μεγάλη ώθηση που της αξίζει. Το έργο αυτό αποτελεί απόδειξη της αποφασιστικότητας της πολιτείας να υλοποιήσει τα μεγάλα έργα υποδομής, τα οποία θα συμβάλουν στην ανάπτυξη και την ευημερία του τόπου.
Η οδύσσεια ενός έργου

