Η Αγορά της Πέλλας «Ξαναζεί» τα Χριστούγεννα
Ρεπορτάζ: Μίλτος Παπαδημητρίου
Το φθινόπωρο έκλεισε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο για το λιανεμπόριο στον Νομό Πέλλας και πανελλαδικά. Η αγορά, από την Έδεσσα μέχρι τα Γιαννιτσά, κινήθηκε σε «χαμηλές πτήσεις», με τον τζίρο να είναι υποτονικός και την εικόνα να επιδεινώνεται από τις έντονες βροχές των προηγούμενων ημερών. Ωστόσο, οι έμποροι «ποντάρουν» πλέον όλες τις ελπίδες τους στην ερχόμενη γιορτινή περίοδο, καθώς τα πρώτα μηνύματα από μεγάλη έρευνα καταναλωτικών τάσεων είναι συγκρατημένα αισιόδοξα.
Το «Παγωμένο» Φθινόπωρο της Πέλλας
Η υποτονική κίνηση, χαρακτηριστικό των τελευταίων μηνών, επηρέασε άμεσα την τοπική οικονομία της Πέλλας. Οι καταναλωτές, πιεσμένοι από τον πληθωρισμό, περιόρισαν τις μη αναγκαίες δαπάνες, με αποτέλεσμα ο τζίρος να είναι πτωτικός. Η ελπίδα των καταστηματαρχών, ιδιαίτερα αυτών που δραστηριοποιούνται σε είδη ένδυσης, υπόδησης και δώρων, στρέφεται πλέον αποκλειστικά στον Δεκέμβριο για να «βγάλουν» κάποια από τα σπασμένα της προηγούμενης περιόδου.
Η Έρευνα: Αυξημένη Πρόθεση για Δαπάνες
Μεγάλη έρευνα που διεξήχθη από την ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications, φέρνει ευχάριστα μηνύματα για τους εμπόρους της Πέλλας και όλης της χώρας:
- Αύξηση Δαπανών: Το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα φέτος αυξήθηκε στο 13% (από μόλις 4% πέρυσι). Στους νέους 18-29 ετών, το ποσοστό αυτό φτάνει το εντυπωσιακό 26%.
- Σταθερές Δαπάνες: Το 59% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι σκοπεύει να ξοδέψει περίπου τα ίδια χρήματα με πέρυσι.
- Μείωση Περιορισμού: Αισθητά μειωμένο (στο 24% από 36% πέρυσι) είναι το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι θα περιορίσουν τις αγορές τους.
Όπως σχολιάζει ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος: «Σε ένα περιβάλλον επίμονου πληθωρισμού, οι καταναλωτές φαίνεται πως θα κινηθούν οριακά πιο ζωηρά στις εορταστικές τους αγορές… η γενική εικόνα είναι βελτιωμένη σε σχέση με πέρυσι».
Πρώτη Προτεραιότητα: Το Γιορτινό Τραπέζι
Παρότι υπάρχει πρόθεση για αυξημένες δαπάνες, οι καταναλωτές παραμένουν ρεαλιστές και βάζουν προτεραιότητες στα βασικά:
- Τρόφιμα και Ποτά: Είναι σε πρώτη προτεραιότητα για το 61% των ερωτηθέντων, κυρίως για τις μεγαλύτερες ηλικίες. Αυτό σημαίνει ότι τα τοπικά σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα παραδοσιακών προϊόντων της Πέλλας θα είναι οι πρώτοι που θα δουν αύξηση τζίρου.
- Ρούχα και Αξεσουάρ: Ακολουθούν με 58%, με τους νεότερους να δείχνουν μεγαλύτερη διάθεση για αγορές σε αυτή την κατηγορία.
- Τεχνολογία: Μόνο το 28% σχεδιάζει αγορές τεχνολογικών ειδών κατά τη διάρκεια των γιορτών, σε αντίθεση με το 68% που τις προτιμά σε Black Friday/Cyber Monday.
Κριτήριο: Η Τιμή πάνω από Όλα
Η επικρατούσα οικονομική κατάσταση καθιστά την τιμή το αδιαπραγμάτευτο κριτήριο αγορών:
- 9 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι η τιμή θα προσδιορίσει τις αγορές τους.
- Η ποιότητα αποτελεί βασικό κριτήριο για τα 2/3 των συμμετεχόντων (64%).
- Μειωμένο, σε σχέση με πέρυσι, είναι το ποσοστό όσων θα αναζητήσουν προϊόντα σε προσφορά (44% από 55%).
Οι έμποροι στην Πέλλα θα πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν έναν ενημερωμένο και επιφυλακτικό καταναλωτή που θα συγκρίνει τιμές και ποιότητα πριν προχωρήσει στην αγορά.
Γιορτές στο Σπίτι και Αποφυγή Σπατάλης
Σχετικά με το πώς θα περάσουν οι Έλληνες τις γιορτές:
- Το 53% δηλώνει ότι θα μείνει στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους (τάση πιο έντονη στις μεγαλύτερες ηλικίες).
- Το 32% δηλώνει ότι θα προσπαθήσει να μη σπαταλήσει φαγητό, υιοθετώντας μια πιο συγκρατημένη προσέγγιση στο γιορτινό τραπέζι.
Τέσσερις Κυριακές Ανοιχτά: Η Αντίστροφη Μέτρηση
Ενόψει της αυξημένης κίνησης που αναμένεται, τα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ θα είναι στη διάθεση των καταναλωτών για τέσσερις Κυριακές μέχρι το τέλος του έτους:
- Κυριακή 30 Νοεμβρίου: Έναρξη της εορταστικής περιόδου.
- Κυριακή 14 Δεκεμβρίου: Ενόψει Χριστουγέννων.
- Κυριακή 21 Δεκεμβρίου: Κορύφωση της αγοράς των γιορτών.
- Κυριακή 28 Δεκεμβρίου: Η τελευταία Κυριακή πριν την Πρωτοχρονιά.
Αυτή η επέκταση του ωραρίου, μαζί με την αυξημένη πρόθεση για δαπάνες, δίνει στους εμπόρους της Πέλλας το χρονικό περιθώριο και την ευκαιρία να αντιστρέψουν την αρνητική εικόνα του φθινοπώρου. Η αγορά είναι έτοιμη να βάλει τα γιορτινά της και να διεκδικήσει το χαμένο τζίρο.

