Χωρίς συνεργεία η Πέλλα
Ρεπορτάζ; Μίλτος Παπαδημητρίου
Ο νομός Πέλλας βράζει. Η οργή ξεχειλίζει στα συνεργεία, στα πλυντήρια, στα πάρκινγκ και στις επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, καθώς από σήμερα, Τρίτη 1η Ιουλίου 2025, τίθεται σε υποχρεωτική εφαρμογή το ψηφιακό πελατολόγιο. Ένα μέτρο που, όπως δηλώνουν οι επαγγελματίες του κλάδου, τους οδηγεί σε «ψηφιακή ασφυξία» και απειλεί την ίδια τους την επιβίωση. Με την καλοκαιρινή έξοδο να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, η Πέλλα βρίσκεται αντιμέτωπη με επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες, με τα συνεργεία να παραμένουν κλειστά και σήμερα, Τετάρτη.
Η φωνή της Πέλλας: Ένας κλάδος σε απόγνωση
Το Σωματείο Τεχνιτών Αυτοκινήτων Έδεσσας, με τα 41 μέλη του, και το σύνολο των 110 και πλέον τεχνιτών του νομού Πέλλας, υπό την ηγεσία του Προέδρου τους, Γιάννη Μανωλάκη, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της αντίδρασης. Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην άμεση εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου, χωρίς καμία μεταβατική περίοδο και χωρίς ουσιαστική καθοδήγηση, έχει προκαλέσει ένα κύμα αγανάκτησης που σαρώνει την Πέλλα.
«Είναι ένα μέτρο που είναι απλά ανεφάρμοστο για τη συντριπτική πλειοψηφία των μικρών και οικογενειακών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο μας», δηλώνει με έμφαση ο κ. Μανωλάκης. «Δεν έχουμε τις υποδομές, δεν έχουμε το προσωπικό, ούτε την τεχνική κατάρτιση για να ανταπεξέλθουμε σε αυτή τη νέα υποχρέωση. Μας ζητούν να καταγράφουμε κάθε εργασία και να αποστέλλουμε τα δεδομένα στην ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο, μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας. Αυτό είναι πέρα από τις δυνατότητές μας».
Ψηφιακή ασφυξία: Η πραγματικότητα των μικρομεσαίων
Η επιχειρηματολογία των επαγγελματιών είναι ισχυρή και εδράζεται στην καθημερινή τους πραγματικότητα. Τα περισσότερα συνεργεία στην Πέλλα, όπως και στην υπόλοιπη χώρα, είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις. Ο ιδιοκτήτης είναι συχνά και ο τεχνίτης, ο λογιστής, ο διαχειριστής. Η εισαγωγή ενός τόσο σύνθετου ψηφιακού συστήματος, χωρίς καμία προετοιμασία, ισοδυναμεί με οικονομική και λειτουργική παράλυση.
«Φανταστείτε τον μέσο τεχνίτη που πρέπει να σταματήσει την εργασία του, να κάτσει μπροστά σε έναν υπολογιστή, να καταγράψει την κάθε βίδα, την κάθε εργασία, το κάθε εξάρτημα, και να το στείλει στην ΑΑΔΕ», εξηγεί μέλος του Σωματείου της Έδεσσας, ζητώντας να κρατήσει την ανωνυμία του. «Πότε θα δουλέψουμε; Πότε θα εξυπηρετήσουμε τον πελάτη; Και τι γίνεται με τους μεγαλύτερους σε ηλικία συναδέλφους μας που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία;».
Η απουσία μεταβατικής περιόδου και η έλλειψη σαφούς καθοδήγησης από τις αρμόδιες αρχές αποτελούν κομβικά σημεία στην κριτική των επαγγελματιών. Όπως επισημαίνει και η ΕΡΤ σε σχετικό της ρεπορτάζ, το πλαίσιο γύρω από το ποιες εργασίες καταγράφονται είναι «θολό και δυνητικά επικίνδυνο», δημιουργώντας νομική ανασφάλεια και φόβο για αυθαίρετες ερμηνείες και πρόστιμα. Αυτή η ασάφεια, σε συνδυασμό με την απειλή προστίμων, δημιουργεί ένα κλίμα φόβου και αβεβαιότητας στον κλάδο, οδηγώντας τους επαγγελματίες σε απόγνωση.
Ο «δαίμονας» της φοροδιαφυγής και η πραγματικότητα της αγοράς
Η ΑΑΔΕ υπερασπίζεται το μέτρο, προβάλλοντας στοιχεία που δείχνουν υψηλά ποσοστά φοροδιαφυγής στον κλάδο: 67% στα συνεργεία, 60% στα πλυντήρια και 41% στα πάρκινγκ. Ωστόσο, οι επαγγελματίες αντιτείνουν ότι το νέο σύστημα, αντί να ενισχύσει τη διαφάνεια, θα πλήξει την επιβίωση χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
«Δεν λέμε ότι δεν υπάρχει φοροδιαφυγή, όπως και σε κάθε κλάδο», δηλώνει ο Γιάννης Μανωλάκης. «Αλλά το να στοχοποιείς έναν ολόκληρο κλάδο με αυτόν τον τρόπο, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες του, είναι άδικο και καταστροφικό. Το νέο σύστημα έρχεται να προστεθεί στα ηλεκτρονικά βιβλία (myDATA) και το ψηφιακό δελτίο αποστολής, δημιουργώντας ένα δυσβάσταχτο ψηφιακό οικοσύστημα. Αυτό που θα καταφέρουν είναι να δημιουργήσουν αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος όσων δεν έχουν οργανωμένα λογιστήρια και τεχνική υποστήριξη».
Πολλοί επαγγελματίες εκφράζουν την ανησυχία ότι το μέτρο θα οδηγήσει σε λουκέτα, ιδιαίτερα στις μικρότερες επιχειρήσεις που δεν μπορούν να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και προσωπικό. Η ανεργία στον κλάδο είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος, καθώς οι μικρές επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και της τοπικής κοινωνίας στην Πέλλα.
Οι επιπτώσεις στην Πέλλα: Μια κοινωνία σε αναβρασμό
Η Πέλλα, ένας νομός με ισχυρή αγροτική και βιοτεχνική δραστηριότητα, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη λειτουργία των συνεργείων και των άλλων επιχειρήσεων του κλάδου. Η απεργία, που καλύπτει όλα τα συνεργεία αυτοκινήτων, τα φανοποιεία, τις εταιρείες εγκατάστασης συναγερμών και ήχου σε οχήματα, τα πλυντήρια, τα πάρκινγκ και τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, έχει άμεσες επιπτώσεις στην καθημερινότητα των πολιτών και στην οικονομική δραστηριότητα του νομού.
Με την κορύφωση της θερινής εξόδου, η ανάγκη για τεχνική υποστήριξη των οχημάτων είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Ταξιδιώτες που επισκέπτονται την περιοχή για τις διακοπές τους, αλλά και οι κάτοικοι του νομού, βρίσκονται αντιμέτωποι με κλειστά συνεργεία και την αδυναμία εξυπηρέτησης. Αυτό όχι μόνο δημιουργεί προβλήματα στην ομαλή ροή των μετακινήσεων, αλλά μπορεί να οδηγήσει και σε ζητήματα οδικής ασφάλειας, καθώς η αναγκαστική καθυστέρηση συντήρησης των οχημάτων ενδέχεται να έχει απρόβλεπτες συνέπειες.
Οι επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες, με τα συνεργεία στην Πέλλα να παραμένουν κλειστά και την Τετάρτη, δείχνουν την αποφασιστικότητα των επαγγελματιών να αντισταθούν σε ένα μέτρο που θεωρούν άδικο και καταστροφικό. Η τοπική οικονομία δοκιμάζεται, καθώς η αλυσίδα των συνεπειών είναι ευρεία: από τους προμηθευτές ανταλλακτικών μέχρι τους ιδιοκτήτες καυσίμων και τις τοπικές επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την κίνηση των οχημάτων.
Το μήνυμα προς την κυβέρνηση: Διάλογος και λύσεις
Οι επαγγελματίες της Πέλλας και όλης της χώρας ζητούν από την κυβέρνηση να επανεξετάσει την απόφασή της. Δεν ζητούν να μην υπάρχει έλεγχος και διαφάνεια, αλλά να δοθεί μια εύλογη παράταση, προκειμένου να διορθωθούν οι αδικίες και να βρεθούν πρακτικές λύσεις που θα είναι εφαρμόσιμες από όλους. Ζητούν διάλογο, κατανόηση και στήριξη, όχι τιμωρία.
Η πρόταση των επαγγελματιών είναι η δημιουργία ενός πλαισίου που θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κλάδου, την τεχνική του πολυπλοκότητα και την ανάγκη για προσαρμογή στις νέες τεχνολογίες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει επιδοτούμενα προγράμματα εκπαίδευσης, παροχή τεχνικής υποστήριξης για την εγκατάσταση των συστημάτων, καθώς και απλοποίηση των διαδικασιών.
Η άρνηση της κυβέρνησης να δώσει μια εύλογη παράταση έχει δυναμιτίσει το κλίμα. Οι επαγγελματίες αισθάνονται ότι αγνοούνται οι φωνές τους και ότι οι ανησυχίες τους πέφτουν στο κενό. Αυτή η αίσθηση αδικίας είναι που τροφοδοτεί τις κινητοποιήσεις και οδηγεί σε ένα μέτωπο αντίδρασης που διευρύνεται καθημερινά.
Το μέλλον του κλάδου: Αβεβαιότητα και αγώνας
Το μέλλον του κλάδου των τεχνιτών αυτοκινήτων στην Πέλλα, και σε όλη την Ελλάδα, μοιάζει αυτή τη στιγμή αβέβαιο. Οι επαγγελματίες βρίσκονται μπροστά σε ένα δίλημμα: να υποκύψουν σε ένα σύστημα που θεωρούν ανεφάρμοστο και καταστροφικό, ή να συνεχίσουν τον αγώνα τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιβίωση των επιχειρήσεών τους και την εξυπηρέτηση των πελατών τους.
Ο Γιάννης Μανωλάκης και τα μέλη του Σωματείου Τεχνιτών Αυτοκινήτων Έδεσσας είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους μέχρι να εισακουστούν τα αιτήματά τους. «Δεν θα κάνουμε πίσω», δηλώνει με σθένος ο Πρόεδρος. «Αγωνιζόμαστε για το ψωμί μας, για το μέλλον των οικογενειών μας, για την επιβίωση των επιχειρήσεών μας. Η Πέλλα και όλος ο κλάδος είμαστε ενωμένοι απέναντι σε ένα μέτρο που μας πνίγει. Ελπίζουμε η κυβέρνηση να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος πριν είναι αργά».
Η κατάσταση στην Πέλλα είναι ενδεικτική του γενικότερου κλίματος που επικρατεί στον κλάδο. Οι επαγγελματίες, η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, ζητούν απλά τη δυνατότητα να επιβιώσουν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με αξιοπρέπεια. Ο αγώνας τους είναι και αγώνας για την προστασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες αποτελούν την καρδιά της τοπικής και εθνικής οικονομίας.
Με τις επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες να είναι πλέον γεγονός, η κυβέρνηση καλείται να δώσει άμεσα λύσεις. Η αδιαλλαξία και η άρνηση διαλόγου μπορούν να οδηγήσουν μόνο σε περαιτέρω κλιμάκωση της έντασης και σε ανεπανόρθωτες συνέπειες για έναν κλάδο που βρίσκεται ήδη στα όρια της αντοχής του. Η Πέλλα, αυτή τη στιγμή, δίνει το σήμα κινδύνου. Θα το ακούσει η κυβέρνηση; Χωρίς συνεργεία η Πέλλα