Εργαλείο προόδου ή κίνδυνος για τη μάθηση;
Η τεχνητή νοημοσύνη φέρνει επανάσταση στον χώρο της εκπαίδευσης, προσφέροντας
εξατομικευμένη μάθηση, άμεση πρόσβαση στη γνώση και νέες μεθόδους διδασκαλίας.
Προγράμματα που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως τα έξυπνα διαδραστικά μαθήματα και οι εκπαιδευτικοί βοηθοί, επιτρέπουν στους μαθητές να μαθαίνουν με τον δικό τους ρυθμό, ενώ παράλληλα βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν τις αδυναμίες των μαθητών και να προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους. Επιπλέον, η χρήση της στη δημιουργία διαδραστικών εργαλείων, όπως εικονικές τάξεις και προσομοιώσεις, κάνει τη μάθηση πιο προσιτή και ενδιαφέρουσα.
Ταυτόχρονα όμως, η αυξημένη εξάρτηση της στην εκπαίδευση εγγυμονεί κινδύνους. Ο
κίνδυνος της παθητικής μάθησης αυξάνεται, καθώς οι μαθητές μπορεί να βασίζονται υπερβολικά στα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης χωρίς να αναπτύσσουν κριτική σκέψη. Η ανισότητα στην πρόσβαση στην τεχνολογία αντίστοια μπορεί να διευρύνει το χάσμα μεταξύ μαθητών από διαφορετικά κοινωνικοοικονομικά υπόβαθρα. Ζητήματα όπως η προστασία προσωπικών δεδομένων και η πιθανότητα μεροληψίας στους αλγορίθμους θέτουν ηθικά διλήμματα, καθώς οι αποφάσεις της επηρεάζουν άμεσα τη μαθησιακή εμπειρία. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο εκπαίδευσης, εφόσον χρησιμοποιηθεί με μέτρο και υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών. Ο στόχος δεν είναι να αντικαταστήσει τον δάσκαλο, αλλά να λειτουργήσει ως ένας βοηθητικός μηχανισμός που θα ενισχύσει τη μάθηση, εξασφαλίζοντας παράλληλα ότι η ανθρώπινη σκέψη, η δημιουργικότητα και η ηθική κρίση παραμένουν στο επίκεντρο της εκπαίδευσης.

