Αν και το θέμα της ρύθμισης των αγροτικών χρεών, που σας καλέσαμε να συζητήσουμε σήμερα, έχει ήδη προεξοφλήσει τη δημοσιότητα , θεωρούμε ότι πρέπει να διευκρινίσουμε μερικά πράγματα, όχι γιατί αφορά στο χώρο που ως Υπουργείο υπηρετούμε, ο κ. Κόκαλης κι εγώ, αλλά και γιατί στην επικοινωνία μας με τους αγρότες έχουν αναδειχθεί πολλά ζητήματα που από τώρα πρέπει να διευκρινιστούν, πριν ανοίξει η σχετική πλατφόρμα υποβολής αιτημάτων ρύθμισης, πράγμα για το οποίο θα μας βοηθήσει σημαντικά, όπως εξάλλου έχει κάνει μέχρι σήμερα, ο Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού χρέους, ο κ. Κουρμούσης, που είναι κοντά μας και τον ευχαριστούμε .
Η ρύθμιση που σας παρουσιάζουμε αποτελεί μια παρέμβαση στο σύνολο σχεδόν των οικονομικών δεδομένων του αγρότη , γιατί όχι μόνο θα μειώσει σημαντικά τις υποχρεώσεις του , αλλά και θα του δώσει τη δυνατότητα ελέγχου των οικονομικών του .
Κατ΄ αρχήν πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ποιους αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση;
Αφορά φυσικά πρόσωπα και μόνον , δηλαδή γεωργούς, κτηνοτρόφους, αλιείς όλους όσους οι οφειλές τους έχουν σχέση με αγροτική δραστηριότητα.
Δεύτερον και για ποιες οφειλές παρέχεται η δυνατότητα οι συγκεκριμένοι αγρότες να ζητήσουν να μπουν στη συγκεκριμένη ρύθμιση ;
Για τις οφειλές :
– προς Εφορία για εισόδημα, ΦΠΑ κλπ και προς Πρώην ΟΓΑ για ασφαλιστικές εισφορές , μέσα από διαδικασίες που προβλέπονται από ισχύουσες ρυθμίσεις, όπως οι 120 δόσεις ,το κούρεμα των προσαυξήσεων και άλλα , που έχουν εξαγγείλει τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και
– προς Τράπεζες που έκλεισαν και βρίσκονται υπό εκκαθάριση (κυρίως η πρώην Αγροτική Τράπεζα αλλά και άλλες ), οφειλές που σήμερα διαχειρίζονται από τη PQH.
Ας δούμε ποιες είναι αυτές οι οφειλές :
Είναι αυτές των δανείων που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμα και απαιτητά γιατί η καθυστέρηση αποπληρωμής ξεπερνούσε τις 90 ημέρες την ημέρα μεταφοράς της Πρώην ΑΤΕ σε άλλο τραπεζικό ίδρυμα, ενώ την 31/12/2017 πρέπει η καθυστέρηση να ξεπερνά τις 30 ημέρες.
Τι μπορεί να περιλαμβάνει η ρύθμιση αυτή αν γίνει δεκτό το αίτημα :
-100% διαγραφή των τόκων υπερημερίας δανείων.
– Επί πλέον διαγραφή τόκων και κεφαλαίου δανείων, βάσει των ήδη αποπληρωμένων ποσών, αφού ληφθεί υπόψη ο Νόμος 3259/2004 για τα πανωτόκια, σύμφωνα με τον οποίο για τους αγρότες οι οφειλές τους δεν μπορούν να υπερβαίνουν το διπλάσιο του ληφθέντος κεφαλαίου, όπως διαμορφώθηκε στη τελευταία εκταμίευση του λογαριασμού.
Το σημαντικότερο είναι ότι παρέχεται ακόμη και η δυνατότητα πώλησης ακινήτων, με σκοπό την εξόφληση του εναπομείναντος χρέους.
Οι εφαρμογές της ρύθμισης μπορούν να φτάσουν : -Σε περίπτωση συνολικής εξόφλησης εντός τριμήνου του εναπομείναντος ποσού (κατόπιν της ανωτέρω διαγραφής τόκων και πανωτοκίων), η διαγραφή κεφαλαίου μπορεί να φτάσει ακόμα και το 60%. -Σε περίπτωση ρύθμισης σε δόσεις του εναπομείναντος ποσού (κατόπιν της ανωτέρω διαγραφής τόκων και πανωτοκίων), η αποπληρωμή μπορεί να διαρκέσει έως και 10 έτη και η διαγραφή κεφαλαίου να φτάσει το 40%. Ο υφυπουργός και ο Γραμματέας διαχείρισης του Ιδιωτικού χρέους μπορούν να σας πουν περισσότερα . Αυτό που θέλω να τονίσω εγώ κλείνοντας την παρέμβασή μου είναι ότι δεν πρέπει να χαθεί αυτή η ευκαιρία γιατί πλέον στενεύουν τα περιθώρια . Ο εκκαθαριστής υποχρεούται να καταφύγει είτε σε νομικές ενέργειες είτε στην πώληση των συγκεκριμένων δανείων σε fund. Και μια τέτοια εξέλιξη θα είναι καταστροφική για το χώρο . Γι αυτό κι εμεί ήδη έχουμε δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας για τις οφειλές εκείνες που δεν μπορούν να μπουν σε αυτή τη ρύθμιση . Θα αναφερθώ σε δεύτερο χρόνο . |
Οι υπόλοιπες οφειλές του αγροτικού χώρου που βρίσκονται στη διαχειριστική επιμέλεια του εκκαθαριστή αφορούν στις ιδιωτικές και συνεταιριστικές μονάδες .
Αυτό που απασχολεί το Υπουργείο μας είναι ότι όσες από αυτές μπορούν να λειτουργούν ανταποκρινόμενες στα λειτουργικά τους έξοδα να συνεχίσουν να λειτουργούν .
Δεν θέλουμε ιδιαίτερα σε μια περίοδο που βγαίνουμε από τη κρίση να σταματήσουν να λειτουργούν τέτοιες μονάδες . Είμαστε σε επαφή γι αυτό το θέμα με τον εκκαθαριστή .
Όσον αφορά στις υπόλοιπες οφειλές τους, αν έχουν, προς τις άλλες τράπεζες μπορούν να προσφύγουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό .
Ιδιαίτερα όμως μας ενδιαφέρει, αυτή τη περίοδο, η προστασία της αγροτικής περιουσίας (γήπεδα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμός) των συνεταιριστικών οργανώσεων που είναι εκτός δράσης . Ήδη 13 βρίσκονται σε εκκαθάριση.
Έχουμε δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας, (Από PQH, Γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους και Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) και εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες αξιοποίησης αυτής της περιουσίας, μέσω του ΟΔΙΑΓΕΠ, που τον έχουμε συστήσει γι αυτό το σκοπό .